Szybka ścieżka innowacji
W dniu 22 lipca 2014 roku Unia Europejska zaprezentowała nową akcję pilotażową pod nazwą "Fast Track innovation". Program ten ma na celu wsparcie wszystkich dowolnych króli biznesu, które są otwarte na wdrażanie innowacji i nowych aplikacji. Firmy, które mają genialne pomysły na innowacje, które pomogą w rozwoju biznesu mają możliwość złożenia swoich propozycji w celu wygrania dotacji i znalezienia firm do współpracy. Okres składania wniosków rozpoczyna się6 stycznia 2015 roku i trwa do1 grudnia 2015 roku.
Bądź otwarty na innowacje
W dzisiejszych czasach wszystkie firmy powinny być otwarte na innowacje i co więcej, powinny do nich dążyć, w przeciwnym razie staną się przestarzałe i stracą swoją atrakcyjność dla klientów, a także przewagę konkurencyjną. Innowacje w technologii pomagają firmie być bardziej wydajną, produktywną i zyskowną. Usprawniają i przyspieszają procesy, a także w większości przypadków pozwalają zaoszczędzić pieniądze dla przedsiębiorstwa. Innowacyjne produkty i usługi zwiększą sprzedaż firmy i pomogą jej stać się liderem i wyznacznikiem trendów na rynku. Współczesny konsument jest rozpieszczany przez szeroką gamę towarów i trudno jest go przekonać do zakupu swojego produktu zamiast produktu konkurencji. Innowacyjne produkty zawsze się wyróżniają i motywują do sprzedaży.
MŚP w Europie
Według danych z listy publikacji "MŚP w Europie - konkurencyjność, innowacje i społeczeństwo oparte na wiedzy", małe i średnie firmy produkcyjne krajów Unii Europejskiej są bardziej otwarte na innowacje niż duże. Badania wykazały, że mniej skłonne do innowacji są firmy, które świadczą usługi. Najniższy udział MSP aktywnych innowacyjnie był w Belgii (13%), a największy - w Irlandii (60%). Jednocześnie, jeśli zestawimy koszt innowacji z obrotami firmy, to otrzymamy zupełnie inny obraz. Małe firmy produkcyjne wydawały na innowacje znacznie większą część przychodów, niż duże. I tak, małe firmy inwestowały w innowacje około 5,1% swoich przychodów, podczas gdy duże wydawały tylko 4,7%. Liczby te są jeszcze bardziej polarne w sferze usług, gdzie małe przedsiębiorstwa zainwestowały 10,2% swoich obrotów, a duże - 3,1%. Udział firm, które wykorzystują badania i rozwój w swojej działalności jest dość niski w całej Europie i waha się od 6% w Luksemburgu do 57% w Finlandii, co nie jest dużą wartością. Fakt ten powinien być traktowany jako obszar do poprawy, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że Unia Europejska stworzyła specjalny program wspierający innowacje i MŚP powinny z niego skorzystać.
MŚP i konsumenci
Nie trzeba więc mówić, że innowacje są kluczowe dla nowoczesnego biznesu, ponieważ czynią go bardziej konkurencyjnym, efektywnym, zyskownym i produktywnym. Innowacje napędzają sprzedaż i utrzymują wszystkie firmy "w formie", ponieważ muszą one spełniać wysoki poziom jakości i nowości, aby utrzymać swoją atrakcyjność dla konsumentów.